Tuesday 23 October 2012

Minggu ke-enam berlalu sudah

assalamualaikum pemula kisah,,


sebelum aku mengisahkan tentang apa yang aku pelajari di minggu ke-6,aku ign menceritakan tentang assignment aku bersama partner aku, cheryveen lee...alhamdulillah syukur pada yang esa kerana, assignment tentang e-learning dan mobile learning telah berjaya aku siap kan dalam tempah waktu yang tepat,aku buat tentang mobile learning manakala lee telah membuat e-learning...banyak juga aku telah tahu tentang mobile learning tp tentang e-learning aku masih mengkaji tentang nya...itu saja lah kot tentang assignment aku..



ok kita masuk cerita yang seterus nya,,minggu nie Pn Hafizah menerang kan tentang surveymonkey (SV). anda pasti x tahu tentang survey monkey kn??klu nak tahu lebih lanjut,anda cube lah buka link ini dan explore http://www.surveymonkey.com . SV nie lebh kpada mmbuat soalan.Survey Monkey merupakan satu perisian yang mana boleh memudahkan individu untuk membuat soal selidik dengan dapat menjimatkan masa, tenaga, wang dan sebagainya. Di samping itu, melalui penggunaan SurveyMonkey juga akan memudahkan pengguna untuk menganalisis data yang dikaji. 

cara-cara utk memulakan langkah ke alam surveymonkey kerana langkah seribu bermula dgn langkah yg pertama :

1 click link ini http://www.surveymonkey.com

2 click sign up free utk yg basic

3 isi butitran2 yg di perlukan dan click sign up

4 selepas itu click create survey dan anda blh menggunakannya utk membuat soalan

Selepas siap proses menulis title dan kategori.selepas itu click continue dan blh buat soalan akan tetapi 10 soalan pertama free dan 10 soalan setrs nyer perlu laa berbayar



ini cara utk memulakan google doc bagi tugasan utk membuat soalan..anda perlu laa ada email gmail utk mengakses ke google doc.Jika anda telah mempunyai email gmail sila ikut langkah2 ini

1. click  link ini https://drive.google.com/?pli=1#my-drive

2. click create dan pilih form dan akan keluar page ini


-pada untitled form tu utk tajuk soalan besar yg survey ini mengenai apa..
-pada sample question itu lahh soalan yg perlu di tya
-akhr skali click done.
-jika nak tambah soalan click pada add item dan pilih text..


google doc tiada limit untuk membuat soala..dan anda blh share pada kawan dgn click send survey dah copy link dan kongsi kn..saya lebih gemar menggunakan google doc even cara penggunaanya sedikt rumit berbanding surveymonkey.antara sebab lain kerana ianya percuma dan tiada limit serta sy telah biasa dgn perisian microsoft word....

harap rakan2 dpt mencuba surveymonkey dan google doc kerana ia amat menarik dan dapt membantu anda dlm menyelesaikan tugasan...

Igt lah langkah seribu bermula dgn langkah yg pertama...

sekian itu shaja...    


 yang menjalankan tugas,
                                                                                                           
Ahmad Za'im Bin Hood,
A141928,
Fakulti Pendidikan,

Pendidikan Khas,
Universiti Kebangsaan Malaysia.

No comments:

Post a Comment