Tuesday 2 October 2012


PERBEZAAN ANTARA LMS DAN CMS


Learning Managemeng System (LMS) adalah sebuah aplikasi perisian untuk pentadbiran, dokumentasi, pengesanan, laporan, dan penyampaian kursus pendidikan dalam talian atau program latihan.LMS ini sebenarnya satu sistem yang memudahkan pengurusan dalam pentadbiran.Ia membolehkan maklumat di hantar dengan pantas.
Kolej dan universiti juga menggunakan LMS untuk menyampaikan kursus-kursus dalam talian dan menambah kursus di kampus. Jabatan latihan korporat menggunakan LMS untuk memberikan latihan dalam talian, serta mengautomasikan penyimpanan rekod dan pendaftaran pekerja.
Kebanyakan LMS adalah berasaskan web untuk memudahkan akses ke kandungan pembelajaran dan pentadbiran.


Content Management System (CMS) adalah satu program komputer yang membolehkan penerbitan, penyuntingan dan mengubah suai kandungan di laman web serta penyelenggaraan dari pusat antara muka. Fungsi utama Sistem Pengurusan Kandungan adalah untuk menyampaikan maklumat dalam laman web. Ciri-ciri CMS berbeza dari sistem kepada sistem. Sistem Mudah mempamerkan beberapa ciri, manakala siaran lain, sistem terutamanya perusahaan, menawarkan fungsi yang lebih kompleks dan berkuasa. Dalam CMS, kandungan boleh ditakrifkan sebagai dokumen, filem, teks, gambar, nombor telefon, data saintifik. CMSS digunakan untuk menyimpan, mengawal, menyemak, dan menerbitkan dokumentasi..

sekian ...

No comments:

Post a Comment