Tuesday 16 October 2012

mobile learning & e-learning di minggu ke lima


Mobile learning

Pengenalan

Istilah pembelajaran mudah alih (m-learning) merujuk kepada penggunaan alat-alat IT mudah alih dan pegang tangan, seperti Pembantu Peribadi Digital (PDA), telefon bimbit, komputer riba dan teknologi PC tablet, dalam pengajaran dan pembelajaran.
Seperti komputer dan internet menjadi penting alat pendidikan, teknologi menjadi lebih mudah alih, murah, berkesan dan mudah untuk digunakan. Ini menyediakan banyak peluang untuk meluaskan penyertaan dan akses kepada ICT, dan di internet khususnya. Peranti mudah alih seperti telefon dan PDA adalah lebih berpatutan daripada komputer desktop, dan oleh itu mewakili satu kaedah yang kurang mahal daripada mengakses internet (walaupun kos sambungan boleh menjadi lebih tinggi). Pengenalan PC tablet kini membolehkan akses internet mudah alih dengan sama, jika tidak lebih, fungsi daripada komputer desktop.

Apa itu mobile  learning?
Pembelajaran mudah alih boleh menjadi banyak perkara kepada kumpulan orang yang berbeza..Pembelajaran mudah alih adalah keupayaan untuk mendapatkan atau menyediakan kandungan pendidikan pada poket peranti peribadi seperti PDA, telefon pintar dan telefon bimbit.Kandungan pendidikan merujuk kepada aset pembelajaran digital yang merangkumi apa-apa bentuk kandungan atau media yang disediakan pada peranti peribadi. Sudah tentu, ini adalah penting dalam membolehkan pembelajaran mudah alih berkembang. Tetapi pembelajaran mudah alih adalah lebih daripada sekadar menggunakan peranti mudah alih untuk mengakses kandungan dan berkomunikasi dengan orang lain. Menurut Mike Sharples pembelajaran mudah alih boleh ditakrifkan sebagai, "proses (kedua-dua peribadi dan awam) untuk mengetahui melalui penerokaan dan perbualan di seluruh konteks pelbagai kalangan rakyat dan teknologi interaktif. Berdasarkan maksud dari Wikipedia ,salah satu definisi pembelajaran mudah alih ialah  ,mana-mana jenis pembelajaran yang berlaku apabila pelajar tidak berada di lokasi yang tetap, yang telah ditetapkan, atau pembelajaran yang berlaku apabila pelajar mengambil kesempatan daripada peluang-peluang pembelajaran yang ditawarkan oleh teknologi mudah alih  .Dalam erti kata lain mudah alih.pembelajaran mengurangkan had lokasi pembelajaran dengan mobiliti peranti mudah alih yang umum. Menggunakan alat mudah alih untuk mewujudkan pembelajaran pembantu dan bahan-bahan menjadi satu bahagian penting dalam pembelajaran formal.M-pembelajaran adalah mudah kerana ia boleh diakses dari mana-mana sahaja. M-Pembelajaran juga membawa kemudahalihan kuat dengan menggantikan buku-buku dan nota dengan RAM yang kecil, penuh dengan kandungan pembelajaran disesuaikan. Di samping itu, ia adalah mudah untuk menggunakan pembelajaran mudah alih untuk pengalaman yang lebih berkesan dan menghiburkan.





Objektif mobile learning.               
Menggalakkan 'di mana-mana, bila-bila masa' pembelajaran
Peranti mudah alih membenarkan pelajar untuk mengumpul, mengakses, dan memproses maklumat di luar kelas. Mereka boleh menggalakkan pembelajaran dalam konteks dunia sebenar, dan membantu jambatan sekolah, selepas sekolah, dan persekitaran rumah.
Mencapai kanak-kanak kurang liputan
Kerana kos yang agak rendah dan akses mereka dalam komuniti berpendapatan rendah, peranti pegang tangan boleh membantu ekuiti awal digital, mencapai dan memberi inspirasi populasi 'di tepi' - kanak-kanak dari segi ekonomi komuniti dan orang-orang dari negara-negara membangun.
Meningkatkan interaksi sosial abad 21
Teknologi mudah alih mempunyai kuasa untuk menggalakkan dan memupuk kerjasama dan komunikasi, yang dianggap penting untuk kejayaan abad 21.
Fit dengan persekitaran pembelajaran
Peranti mudah alih boleh membantu mengatasi banyak cabaran yang dikaitkan dengan lebih besar teknologi, kerana mereka patut lebih semula jadi dalam pelbagai persekitaran pembelajaran.
Dayakan pengalaman pembelajaran peribadi
Tidak semua kanak-kanak adalah sama; arahan harus menyesuaikan diri kepada individu dan pelajar yang berbeza. Terdapat peluang yang besar untuk benar-benar menyokong dibezakan, pembelajaran autonomi, dan individu melalui peranti mudah alih.

Cabaran dalam mobile learning.
Aspek-aspek negatif pembelajaran mudah alih
Kognitif, sosial, dan cabaran fizikal mesti diatasi apabila mudah alih peranti dimasukkan ke dalam pembelajaran kanak-kanak. Kelemahan termasuk potensi untuk gangguan atau tingkah laku yang tidak beretika,kebimbangan kesihatan fizikal dan data privasi isu.

Norma budaya dan sikap
Walaupun ramai pakar percaya bahawa peranti mudah alih mempunyai potensi yang besar kepada terjelma pembelajaran kanak-kanak, ibu bapa dan guru-guru yang nampaknya tidak lagi yakin. Satu kajian 2008 yang dilakukan oleh Joan Ganz Cooney Pusat dengan kerjasama dengan Common Sense Media mendapati bahawa kebanyakan guru-guru melihat telefon bimbit sebagai gangguan dan merasakan bahawa mereka tidak mempunyai tempat di sekolah.

Tiada teori bimbit pembelajaran
Pada masa ini, tiada teori yang diterima secara meluas pembelajaran bagi teknologi mudah alih telah ditubuhkan, menghalang penilaian yang berkesan, pedagogi, dan reka bentuk baru permohonan untuk pembelajaran.
Akses dan teknologi
Kepelbagaian yang luas di kalangan teknologi mudah alih merupakan satu cabaran bagi guru dan pelajar yang ingin mempercepatkan pencapaian akademik serta pengeluar yang bertujuan untuk memudahkan pembelajaran sedemikian.

Mengehadkan ciri-ciri fizikal
Buruk direka teknologi mudah alih menjejaskan kebolehgunaan dan boleh mengganggu kanak-kanak dari matlamat pembelajaran. Aspek fizikal teknologi mudah alih yang boleh mencegah pengalaman pembelajaran yang optimum termasuk: kemasukan teks terhad, kecil saiz skrin, dan hayat bateri terhad.


Perbezaan e-pembelajaran daripada m-pembelajaran
E-pembelajaran telah datang untuk menentukan apa-apa penyebaran pengetahuan pendidikan sepanjang Internet. Ini menjadikan e-pembelajaran subset latihan berasaskan teknologi. ia juga menggabungkan beberapa aktiviti pembelajaran yang dijalankan di Internet, yang pembelajaran mudah alih merupakan salah satu bahagian.
E-pembelajaran boleh menjadi masa sebenar atau kendiri, juga dikenali sebagai "segerak" atau "tak segerak" pembelajaran. Selain itu, e-pembelajaran dianggap menjadi "terikat" (disambungkan kepada sesuatu) dan dibentangkan dalam cara yang formal dan berstruktur. Sebaliknya, pembelajaran mudah alih adalah sering kendiri, un-terikat dan tidak formal dalam laporannya persembahan.
m-pembelajaran
e-pembelajaran
·         pembelajaran kuliah di makmal kelas atau internet
·         di mana-mana, bila-bila masa

·         e-mel ke e-mel
·         mesej serta-merta
·         lokasi peribadi
·         tiada sempadan geografi
·         masa perjalanan untuk sampai ke laman internet
·         internet tiada masa perjalanan dengan internet tanpa wayar sambungan


Kerana peranti mudah alih mempunyai kuasa untuk menjadikan pembelajaran lebih-lebih meluas disediakan dan boleh diakses, peranti mudah alih dianggap oleh banyak untuk menjadi semula jadi lanjutan e-pembelajaran.


Mengapa menggunakan peranti mudah alih untuk pembelajaran?

Kebanyakan peranti mudah alih adalah berguna dalam pendidikan sebagai pentadbiran, organisasi dan alat bantu mengajar bagi pengamal-pengamal, dan juga sebagai alat pembelajaran sokongan untuk pelajar. Berikut adalah beberapa faedah utama:
·         Pelajar boleh berinteraksi dengan satu sama lain dan dengan pengamal bukan bersembunyi di sebalik monitor besar.
·         Ia adalah lebih mudah untuk menampung beberapa peranti mudah alih di dalam kelas beberapa daripada komputer desktop.
·         PDA atau tablet memegang nota dan e-buku adalah lebih ringan dan kurang besar daripada beg penuh fail, kertas dan buku teks, ataupun komputer riba.
·         Tulisan tangan dengan pen stylus adalah lebih intuitif daripada menggunakan papan kekunci dan tetikus.
·         Ia adalah mustahil untuk berkongsi tugasan dan bekerjasama; pelajar dan pengamal boleh e-mel, potong, salin dan tampal teks, lulus peranti seluruh kumpulan, atau 'rasuk'? kerja antara satu sama lain menggunakan fungsi inframerah PDA atau rangkaian tanpa wayar seperti Bluetooth.
·         Peranti mudah alih boleh digunakan di mana-mana, bila-bila masa, termasuk di rumah, di kereta, di hotel-hotel - ini adalah tidak ternilai untuk latihan berasaskan kerja.
·         Alat-alat ini melibatkan pelajar - orang muda yang mungkin telah hilang minat dalam pendidikan - seperti telefon bimbit, alat dan permainan peranti seperti Nintendo DS atau Playstation Portable.
·         Teknologi ini boleh menyumbang untuk memerangi jurang digital, sebagai peralatan ini (untuk PDA contoh) adalah umumnya lebih murah daripada komputer desktop.

Walau bagaimanapun, anda juga mungkin perlu untuk mempertimbangkan kelemahan potensi berikut:
·         Kecil skrin mudah alih dan PDA menghadkan jumlah dan jenis maklumat yang boleh dipaparkan.
·         Terdapat kapasiti penyimpanan yang terhad untuk telefon bimbit dan PDA.
·         Bateri perlu dikenakan bayaran secara berkala, dan data boleh hilang jika ini tidak dilakukan dengan betul.
·         Mereka boleh menjadi lebih kurang kukuh daripada desktop (walaupun PC tablet mula untuk menangani masalah ini).
·         Adalah sukar untuk menggunakan grafik bergerak, terutama dengan telefon bimbit, walaupun 3G dan 4G akhirnya akan membenarkan ini.
·         Ia merupakan pasaran yang bergerak pantas, terutama untuk telefon bimbit, jadi peranti boleh menjadi ketinggalan zaman dengan cepat.
·         Bandwidth boleh merosot dengan bilangan yang lebih besar pengguna apabila menggunakan rangkaian tanpa wayar.
 


E-LEARNING
Salam Sejahtera dan salam satu Malaysia..Mengenai tajuk tugasan kumpulan saya ini,kami akan cuba berkongsi pendapat setakat mana yang kami ada dan tentunya kami akan memberikan yang terbaik untuk kita kongsikan bersama-sama.Maklumat yang kami kongsikan semestinya masih kurang lengkap.Oleh itu,Saudara dan Saudari boleh sama-sama kongsikan maklumat yang anda ada,terima kasih.
E-Learning merupakan satu servis pembelajaran dalam talian internet.Kemudahan E-Learning dapat digunakan untuk meningkatkan prestasi dalam pembelajaran seperti subjek English,Science dan Math.E-Learning telah digunakan di Sekolah untuk membiarkan pelajar belajar dari rumah dan menyiapkan kerja rumah secara dalam talian internet.Terdapat pemilik website dalam pembelajaran tertentu dalam talian ini mengenakan bayaran kepada pihak pengguna.
E-Learning mempunyai beberapa kebaikkan semasa penggunaannya.Antaranya adalah,kemudahan e-learning dapat mengurangkan kos pengajian seperti kos perjalanan.Ia juga dapat mengurangkan kerja kita untuk mencari bahan-bahan rujukkan di pusat-pusat jualan buku ataupun perpustakaan.Sistem ini juga membantu pelajar untuk meningkatan kefahaman tentang sesuatu subjek yang dipelajari.
Selain itu,sistem pembelajaran seperti ini akan meningkatkan produktiviti kerana kemudahan ini tidak dipengaruhi oleh kedudukan fizikal lokasi dan masa.E-Learning ini juga sangat efektif kerana maklumat atau bahan dapat diakses pada bila-bila masa dan di mana sahaja.Selain itu,melalui pembelajaran berteraskan E-Learning ini,kita tidak perlu sentiasa berada dalam kelas.Kombinasi multimedia dan struktur/reka bentuk maklumat yang menarik dapat menghasilkan pengalaman pembelajaran yang baik.
Melalui E-Learning ini,kita boleh mejalankan pembelajaran kendiri.Kita akan dapat mengawal dan mencari maklumat dengan lebih terperinci.Selain itu,kita juga akan mendapat maklumat baru yang mungkin kita tidak dapat semasa sesi pembelajaran dalam kelas.
E-Learning juga menggalakkan kita membina pengetahuan.Selain mendapat maklumat tentang pekara yang kita cari,secara tidak langsung kita juga akan mendapat pengetahuan baru tentang teknologi internet/siber.Kemahiran yang kita ada tentang dunia siber ini boleh kita gunakan untuk mendidik generasi akan datang.E-Learning ini menggalakkan perkongsian maklumat.Contohnya,dalam sebuah komuniti pelajar,pelajar akan dapat berkongsi pendapat dan maklumat dalam sebuah laman dalam internet.

No comments:

Post a Comment