Wednesday 26 December 2012

Minggu ke - 13

Assalamualaikum w.b.t kepada semua..

Sekarang telah masuk pembelajaran untuk minggu ke 13 dan ia semakin hampir dengan minggu-minggu akhir pembelajaran. Pada minggu ini saya telah mempelajari tentang cara penggunaan MICROSOFT EXCEL dan OPENOFFICE untuk membuat MARKAH GRED PELAJAR dan BELANJAWAN BULANAN. Penggunaanya tidaklah begitu mudah dan tidak begitu susah mungkin disebabkan saya mempunyai sedikit pengetahuan tentang kedua-dua software tersebut. Cabaran bagi saya mungkin ketika membuat markah gred  pelajar kerana ia memerlukan formula yang betul dan ianya berkait-kait dengan data yang lain serta tidak boleh mengisinya secara manual tanpa menggunakan formula.

Maaf pada minggu ini saya tidak dapat memberi terlalu detail tentang cara penggunaannya kerana terlalu sibuk dengan urusan lain. Maklumlah sudah hampir dengan final exam akan tetapi anda boleh merujuk di blog sahabat saya yang mungkin dapat membantu anda

http://nursyajulia.blogspot.com/2012/12/refleksi-minggu-13.html

link di atas itu cara-cara menggunakan microsoft excel dan openoffice..

ini hasil penggunaan saya via mircosoft excel


ini nama pelajar dan markah serta gred yang diperolehi


ini gred purata dan gred markah


yang dekat anak panah tu aras gred

ini pulak hasil dari openoffice

anda perlu memilih spreadsheet  setelah anda buka openoffice


ini belanjawan saya secara kasarnya


itu sahaja yang saya dapat kongsi pada minggu ini dan nantikan entry saya pada minggu terakhir iaitu minggu ke -14...

sekian wasalam

No comments:

Post a Comment